VALPTEST: Farmkullen födda den 28:e april 2011
DATUM: 14:e juni 2011
ÅLDER: 47 dygn
TESTLEDARE : Harriet Ingholm
Första pip :
HÄXA |
X-TRA |
ELVA |
ROLLO |
WIZ |
1 min 15 sek |
25 sek |
4 min 45 sek |
45 sek |
25 sek |
KONTAKTTAGANDE
Testpersonen kommer in. Om valpen ej relativt direkt (inom 1-2 minuter)
själv tar kontakt, locka på den och notera enligt följande.
1. Kommer villigt, hög svans, hoppar, biter i händerna |
|
|
|
|
|
2. Kommer villigt, hög svans, slår med tassarna, slickar händerna |
|
X-TRA |
|
|
|
3. Kommer villigt, hög svans |
|
|
|
|
|
4. Kommer försiktigt, hög svans |
|
|
|
ROLLO |
|
5. Kommer försiktigt, låg svans |
HÄXA |
|
ELVA |
|
WIZ |
6. Kommer inte alls |
|
|
|
|
|
1. TILLGÄNGLIGHET
Valpen sätts i testområdet, testpersonen sitter på knä och
lockar på valpen.
Syfte: Grad av social självständighet eller beroende.
1. Kommer villigt, hög svans, hoppar, biter i händerna |
|
|
|
|
|
2. Kommer villigt, hög svans, slår med tassarna, slickar händerna |
|
X-TRA |
|
ROLLO |
|
3. Kommer villigt, hög svans |
|
|
|
|
WIZ |
4. Kommer försiktigt, hög svans |
|
|
|
|
|
5. Kommer försiktigt, låg svans |
HÄXA |
|
ELVA |
|
|
6. Kommer inte alls |
|
|
|
|
|
2. FÖLJA EFTER
Testpersonen reser sig och går från valpen.
Syfte: Grad av följsamhet eller inte visar självständighet.
1. Följer villigt, hög svans, hoppar biter i fötterna |
|
X-TRA |
|
|
|
2. Följer villigt, hög svans, går runt fötterna |
|
|
|
|
|
3. Följer villigt, hög svans |
|
|
ELVA |
|
WIZ |
4. Följer försiktigt, hög svans |
HÄXA |
|
|
|
|
5. Följer försiktigt, låg svans |
|
|
|
|
|
6. Följer inte alls |
|
|
|
ROLLO |
|
3. FASTHÅLLNING
Testpersonen sätter sig och lägger valpen på rygg. Valpen hålls
fast med fast hand i 30 sekunder.
Syfte: Grad av dominans. Hur stress accepteras då valpen är fysiskt socialt dominerad.
1. Kämpar våldsamt, biter och morrar |
|
|
|
|
|
2. Kämpar våldsamt |
|
|
|
|
|
3. Avslappnad, kämpar inte |
HÄXA |
|
ELVA |
ROLLO |
|
4. Kämpar, dämpar sig, slickar |
|
X-TRA |
|
|
WIZ |
5. Kämpar inte, slickar händerna |
|
|
|
|
|
6. Stel, kämpar inte |
|
|
|
|
|
4. SOCIAL DOMINANS
Valpen är stående, testpersonen stryker valpen från huvudet till
svansen till en tydlig definierbar reaktion är tydlig.
Syfte: Grad av social dominans. Kanske försöker dominera genom att hoppa upp eller gå därifrån.
1. Hoppar, slår med tassarna, biter, morrar |
|
|
|
|
|
2. Hoppar, slår med tassarna |
|
|
|
|
|
3. Kryper intill testledaren och försöker slicka denne i ansiktet |
|
|
|
|
WIZ |
4. Vrider sig, slickar på händerna |
HÄXA |
X-TRA |
ELVA |
ROLLO |
|
5. Rullar över på rygg, slickar på händerna |
|
|
|
|
|
6. Går bort och håller sig borta |
|
|
|
|
|
5. LYFTNING
Håll händerna med handflatorna under valpens mage och
lyft valpen över golvet i 30 sekunder.
Syfte: Grad av att acceptera dominans över mark medan den är ur funktion.
1. Kämpar våldsamt, biter och morrar |
|
|
|
|
|
2. Kämpar våldsamt |
|
|
|
|
|
3. Avslappnad, kämpar inte |
HÄXA |
X-TRA |
ELVA |
ROLLO |
WIZ
|
4. Kämpar, dämpar sig, slickar |
|
|
|
|
|
5. Kämpar inte, slickar händerna |
|
|
|
|
|
6. Stel, kämpar inte |
|
|
|
|
|
6. BYTESINTRESSE
Testledaren fångar valpens intresse med en ihopknycklad
papperstuss som kastas iväg en meter framför valpen.
Syfte: Grad av villighet att arbeta med människan
1. Jagar föremålet, plockar upp, springer iväg |
|
|
|
|
|
2. Jagar föremålet, står över objektet, kommer inte tillbaka |
|
|
|
|
|
3. Jagar objektet och kommer tillbaka med objektet till testledaren |
|
|
|
|
|
4. Jagar objektet men kommer inte tillbaka med objektet |
|
X-TRA |
|
ROLLO |
WIZ |
5. Jagar inte föremålet |
HÄXA |
|
ELVA |
|
|
7. SMÄRTKÄNSLIGHET
Testpersonen håller valpens tass och klämmer med tumme och
pekfinger mellan två av valpens tår. Öka trycket jämt medan du sakta
räknar till tio. Avbryts när valpen drar undan tassen av obehag.
Syfte: Grad av känslighet vid beröring
1. Räknar till 8-10 innan respons |
HÄXA |
|
|
|
WIZ |
2. Räknar till 6-7 innan respons |
|
|
ELVA |
|
|
3. Räknar till 5-6 innan respons |
|
X-TRA |
|
ROLLO |
|
4. Räknar till 3-4 innan respons |
|
|
|
|
|
5. Räknar till 1-2 innan respons |
|
|
|
|
|
8. NYFIKENHET
Ett snöre knyts runt en handduk och dras ryckvis
över golvet bort från valpen.
Syfte: Grad av respons till obekant sak
1. Tittar, angriper, biter |
|
X-TRA |
|
ROLLO |
WIZ |
2. Tittar, tar upp den, skäller |
|
|
|
|
|
3. Tittar nyfiket, går fram för att undersöka |
|
|
|
|
|
4. Tittar, skäller, svansen mellan benen |
|
|
|
|
|
5. Hoppar undan, gömmer sig |
|
|
|
|
|
6. Tittar nyfiket |
HÄXA |
|
ELVA |
|
|
9. LJUDKÄNSLIGHET
Valpen placeras cirka en meter från testledaren
som gör ett skarpt ljud, handklapp.
Syfte: Grad av känslighet för ljud
1. Lyssnar, lokaliserar, går mot ljudet, skäller |
|
|
|
|
|
2. Lyssnar, lokaliserar, skäller |
|
|
|
|
|
3. Lyssnar, nyfiken, går mot ljudet |
|
X-TRA |
|
ROLLO |
|
4. Lyssnar, lokaliserar |
HÄXA |
|
ELVA |
|
|
5. Ryggar, går sedan mot, undersöker |
|
|
|
|
|
6. Kryper ihop, drar sig undan, gömmer sig |
|
|
|
|
|
7. Ignorerar ljudet, inget intresse |
|
|
|
|
WIZ |
Tolkning av poäng
Flest 1:or. Hunden är extremt dominant och har aggressiva tendenser. Den är snabb till att bita och är generellt att räkna som olämplig tillsammans med barn och/eller äldre. Med kombination av 1-2 poäng i smärtkänslighet kommer den vara krävande at träna. Inte en hund för oerfarna ägare, kräver en komplett träning för ett etablera ledarskap.
Flest 2:or. Denna hund är dominant och kan bli provocerad till att bita. Svarar bra på fast, konsekvent, rättfärdig hantering i ett vuxet hem och kan bli till en trofast hund så snart den har fått tillräcklig respekt för sin ledare. Har ofta livligt, utåtvänt temperament och kan vara för aktiv för äldre och för dominant tillsammans med barn.
Flest 3:or. Den här hunden accepterar lätt människor som ledare. Det bästa valen för en vanlig hundägare; anpassar sig lätt till nya situationer och är vanligtvis bra med äldre människor och barn. Kan vara för aktiv vid vissa tillfällen. Har god lydnadspotential, och har vanligtvis en förnuftig inställning till livet.
Flest 4:or. Denna hund är något undergiven och anpassar sig till de flesta hem. Den är något mindre utåtriktad och aktiv än en hund med flest 3:or. Anpassar sig vanligtvis bra till barn och är lätt att träna.
Flest 5:or. Denna hund är extremt undergiven och behöver speciell hantering för att bygga upp självförtroende och få den ur sitt ”skal”. Anpassar sig dåligt till förändringar och förvirring och måste ha ett mycket stabilt och strukturerat hem. Vanligtvis säker runt barn och biter bara om den är mycket stressad. Inte ett bra val för förstagångsägaren eftersom den är lättskrämd och behöver lång tid på sig för att vänja sig vid nya erfarenheter.
Flest 6:or. Denna hund är självständig. Den är inte hängiven och kan till och med misstycka om kel och klapp. Den kan vara svår att etablera ett förhållande till både sin arbets- och sällskapshund. Det är inte en nybörjarhund och inte bra med barn som kan tänkas tvinga sig på den.
A) Om den har fått 1:or, särskilt i test 3, är denna typ av hund benägen att bita under stress.
B) Om den har fått 5:or, kan den undergivna hunden ofta gömma sig för människor/eller stelna när den blir kontaktad av främmande.
Inget klart mönster (många 1:or och 5:or)
Denna hund mår kanske inte så bra. Den kan nyligen ha ätit, fått avmaskning eller något annat. Vänta 2 dagar och testa på nytt. Om testet ändå visar på stor variation (många 1:or och 5:or) är valpen sannolikt instabil och kommer knappast att bli bra som sällskapshund eller lydnadshund.
Viktiga tips
3:or i test 1 & 4: Den sociala hunden är lättare att samarbeta med och är mer kelig och vänlig. Dess intresse för människor kan vara ett viktigt instrument i träningen, oavsett övriga siffror i protokollet.
1:or i test 3 & 7: Den är troligen dominant, okänslig för fysisk beröring och kommer att vara krävande att träna och extremt svår för alla andra än en osedvanligt kompetent ägare.
5:or i ljudkänslighet och nyfikenhet: Detta kommer sannolikt att bli en lättskrämd hund, något som aldrig är önskvärt. Det kommer att krävas extra arbete att få en lättskrämd hund att anpassa sig till olika situationer och undvika att den blir rädd. Den kan knappast litas på i en krissituation.